Avontuurlijk door Rusland

2 ½ week heeft onze reis geduurd door Zweden, Finland, Noorwegen en Rusland. In totaal hebben we 4600 km offroad gereden en ons doel van deze reis was om Moermansk, de Barentszee en de Witte Zee te zien!

Onze reis begon in het kleine plaatsje Allbacken in Zweden. Hier woont mijn broer en samen met hem en zijn kameraad zijn we aan deze reis begonnen. In Zweden en Finland hadden we veel en lange gravel wegen en genoten we van de omgeving. Wat een meren hebben we gezien! Telkens maar weer en toch telkens weer een ander uitzicht! We overnachten in onze kleine tentjes en dat was, begin september, al best fris!

Na een paar dagen zijn we in Noorwegen en bij Kirkenes, nemen we de grensovergang naar Rusland. Bij de grensovergang werden alle papieren nauwkeurig bekeken en na een kleine oponthoud van 3 uur mochten we dan eindelijk Rusland in! We besloten om een oude grens weg langs niemansland te nemen richting Moermansk. We zien dan al snel een hekwerk naast ons opduiken.  Achter dit hekwerk staan overal uitkijktorens, voorzien van pop in militaire kledij en camera’s erop. Even later werd het ons duidelijk dat dit een extra grens is die ongeveer 10 km in Rusland ligt en parallel loopt aan de echte grens.
Omdat we inmiddels boven de poolcirkel zitten komen we geen bomen meer tegen, maar af en toe nog een struikje.

We rijden verder en na een onderwater test wordt de quad van Harko goed bevonden! Via de stad Nikel rijden we door naar Moermansk.
Onderweg komen we nog een paar jongens tegen die pech hebben met hun Lada. We stappen af en helpen de jongens zodat zij ook weer verder kunnen.

Als we in Moermansk aankomen besluiten we om daar 2 nachten te blijven. We willen namelijk naar het meest noordoostelijkste bereikbare punt van het schiereiland Kola.
De volgende dag gaan we op pad en na ongeveer 130 km gravel komen we aan in een oud vissersdorp. Het lijkt er verlaten, alles is oud en vervallen. We zien oude communistische flats die verlaten lijken maar waar her en der toch nog satellietschotels hangen. Een teken dat er toch mensen moeten wonen. Na ongeveer 10 min zien we dan ook wat mensen lopen en besluiten we om verder te rijden. We komen uit bij een strandje waar heel veel boten in het water liggen die zijn vergaan.

Als we net onze helm hebben afgezet komt er iemand naar ons toe rijden op een oude motor. Hij komt direct naar ons toe en begint enthousiast onze motoren te bekijken. Als snel wordt ons duidelijk dat hij ons uitnodigt om bij hem thuis wat te komen drinken. Als we koffie op hebben komt er pen en papier op tafel en vraagt hij ons iets wat we totaal niet hadden verwacht, hij vraagt ons Facebook adres!

Als we weer verder rijden komen we bij het volgende dorpje aan. Ook dit dorp geeft een verlaten en verwaarloosde indruk maar nu zien we vrij snel mensen buiten staan. Volgens de GPS zou dit dorpje aan de Barentszzee moeten liggen.  We rijden door het dorp en al gauw zien we de Barentszzee voor ons, wat een uitzicht! Prachtige steile kliffen waar de zee tegen aan bonkt. Van hier is het nog slechts 650 km hemelsbreed naar Nova Zembla.
We rijden verder langs de steile kliffen en smalle paadjes. We besluiten om hier wat eten klaar te maken en genieten ondertussen van het mooie uitzicht.

Nu we bij de Barentszzee zijn geweest besluiten we om door te rijden naar de Witte Zee. Na 3 dagen van water, modder, moeras, rivieren en krakkemikkige bruggetjes komen we aan op een punt dat we niet meer verder kunnen! De route die we gepland hadden is niet meer begaanbaar op dit moment. We moesten veel riviertjes oversteken, vaak over bijna ingestorte bruggen rijden en door grote diepe plassen heen, kortom het echte offroad rijden! Na elke brug, bocht en plas weer een nieuwe uitdaging! Het heeft heel wat bloed zweet en tranen gekost, maar helaas komen we dus aan op een punt dat we echt niet meer verder kunnen. We besluiten om terug te rijden en de eerst volgende afslag te nemen om onze reis naar de Witte Zee  voor te zetten.

Als we terug rijden komen we door een oud dorpje waar we al eerder door waren gereden, maar nu besluiten we om even stil te staan, om een paar foto’s te maken voor in ons plakboek. Het lijkt weer uitgestorven maar na een poosje  komt er een vrouwtje op ons af en bekijkt onze motoren. Ze nodigt ons uit in haar huis en al snel zitten we in haar kleine keukentje en gaan we terug in de tijd. De houtkachel brand volop en hebben het er bloedheet! Als we net zitten begint de vrouw van alles klaar te zetten op de tafel. Brood, kaas, jam, koekjes en zelfs chocolade snoepjes worden voor ons uitgestald. Als we na een plak brood met kaas en warme thee aangeven weer verder te willen, wil de vrouw nog 1 ding; ze wil op de quad zitten! Hierna rijden we verder richting Umba.

Bij aankomst in het plaatsje Umba krijg je een heel andere indruk als eerder in de steden rond Moermansk. Hier is de cultuur van een vissersdorp nog in stand gebleven, althans dat is onze indruk. We rijden het dorp voorbij en gaan via boerenweggetjes over het grasland naar de Witte zee.

Nu we de Witte zee hebben gezien besluiten we om weer richting Zweden te gaan. De reis zit er bijna op maar eerst nog even kijken in Rovaniemi, Finland, om te kijken hoe de kerstman daar woont. Daarna rijden we terug naar Allbacken en zit onze reis erop.

Wat hebben we veel beleefd in deze 2 ½ week!  We hebben gastvrije mensen ontmoet, veel mooie ervaringen opgedaan, mooie natuur gezien en vooral genoten van het offroad rijden. Kortom, het was een onvergetelijke trip!